Thursday, February 22, 2018

Resepi kek coklat moist kukus sukatan cawan

Hari ini saya nak share kek coklat moist yang terdapat berbagai2 resepi.Saya pun banyak kali juga cuba lain-lain resepi.Kali ini saya nak share resepi yang saya selalu gunakan ini sebab saya rasa memang sedap rasanya.

Bahan2nya :-

Bahan A
1. 1 cwn serbuk koko
2.1 cwn gula pasir
3.1 cwn susu cair
4.1 cwn minyak masak
5.1/2 cwn susu pekat manis

Bahan B
1.1 1/2 cwn tepung gandum
2. 1 sdt soda bikarbonat
3.1 sdt baking powder
4. 1 sdt esen vanilla
5.3 biji telur

Cara2nya:-
1.Masukkan bahan A ke dalam periuk.Kacau guna api kecil dan sejukkan.
3.Pukul telur sampai betul-betul kembang dan masukkan ke dalam bhg A.
4.Masukkan esen vanila dan pukul sebati.
5.Masukkan bhg B sedikit-sedikit.Masukkan ke dalam mixer sekejap kalau nak bagi sebati,biar tiada tepung yg berketul-ketul dan masukkan ke dalam bekas.
6.Didihkan air terlebih dahulu dan kukus sehingga masak.

Topping 1
1.1 cwn susu pekat
2.2 sdb serbuk koko
3.1 sdb mentega
 *Masakkan guna api perlahan atau guna kaedah double boil.

Topping 2
1.1 blok coklat masakan
2.1/2 cwn susu pekat
3.1/2 cwn susu cair
4.1 sdb majerin
* Guna kaedah double boil

1 comment: