Thursday, January 12, 2017

Resepi ikan cencaru sumbat sambal

Assalamualaikum....Alhamdulillah.. bersua lagi untuk kita berkongsi resepi masakan..Resepi saya hari ini simple sangat iaitu ikan cencaru sumbat sambal...setiap orang ada cara sendiri dalam menyediakan hidangan ya...memasak pun kena ikut pengalaman juga sebenarnya...lkan sumbat sambal ni dulu2 saya sumbat sambal dulu baru saya goreng bersama ikan...Oleh kerana sambalnya selalu terkeluar bila saya menggoreng walaupun dah diikat benang ( mungkin saya tak pandai kot)...huhuhu..minyak pula menjadi hitam bila sambal sudah terkeluar jadi saya terfikir pulak untuk memasukkan sambal selepas ikan digoreng tapi terpulanglah pada citarasa masing2 ya...

Bahan2nya :-
1.2 ekor ikan cencaru disiang dan dibelah belakang
2.5 @6 biji cili merah*
3.2 ulas bawang putih*
4.Garam dan serbuk perasa

Cara2nya:-
1.Lumur ikan dengan garam dan serbuk kunyit dan goreng garing.
2.Tumbuk bahan bertanda dan letak sedikit garam dan serbuk perasa.Boleh juga diblend guna blender kering agar cili tidak berair.
3.Panaskan sesudu minyak dan goreng cili seketika.
4.Bila ikan sudah masak sumbatkan cili di belakang ikan yang telah dibelah tadi.
            SELAMAT MENCUBA !!!!!

No comments:

Post a Comment