Thursday, October 6, 2016

Resepi kuih tepung lenyek

Siapa tau nama kuih ni ??? Saya pun sebenarnya tak tau apa nama kuih ni....Saya bagi nama kuih tepung lenyek jer sebab kuih ni saya lenyek2 jer sblum digoreng. Saya selalu juga buat kuih ni kerana satu famili suka kuih ni sebab ianya rangup...Selalu saya buat utk minum petang..Kuih ni pn saya tak ada sukatan yg betul2...  selalunya saya main agak-agak jer macam buat cekodok.Sukatannya lebih kurang mcm di bwh...

Bahan2 nya :-
1.Tepung gandum 2 cwn
2.Planta  2 sdb ( cairkan)
3.Air 1/2 cwn + 1/2 sudu kecil garam
4.Susu pekat 2 sdb

Cara2nya:-
1.Tuangkan planta ke dalam tepung.
2.Masukkan susu dn tuang air sedikit demi sedikit sehingga mnjadi doh mcm roti canai atau pun karipap.
3.Bulat2kn doh kecil2 dan canaikan nipis.
4.Panaskan minyak dan goreng hingga keperangan.
               SELAMAT MENCUBA !!!



No comments:

Post a Comment